פורום רישוי עסקים: מיועד לבעלי העסקים המעוניינים לשאול שאלות שלא מצאו עליהן תשובות באינטרנט. כאן ניתן לשאול כל שאלה הקשורה לרישוי עסקים, כגון שאלות באשר לתהליכים או זמנים. לדוגמה: האם העסק שלי טעון רישוי? בתוך כמה זמן אוכל לקבל רישיון עסק? כל שאלה תעבור למומחים במשרד קלוד אדריכלים, כדי שהשאלה והתשובה יפורסמו כאן. המידע ישמש את שאר הגולשים, והם יוכלו להפיק לקחים ולקבל מידע מורחב על השלבים לקבלת רישיון העסק.

מהי הדרך הנכונה להיכנס להליך רישוי? להלן קובץ של שאלות ותשובות לשימושכם.

בהצלחה, משרד קלוד אדריכלים

הוצאת רשיון עסק היא הליך חובה שנועד למנוע מפגעים ומטרדים מהציבור וכן סכנות לזיהומים בעסקי המזון. כדי לקבל רישיון עסק מהרשות יש לעמוד בשורה של קריטריונים בסיסיים שהרשויות מציבות. מומלץ להיעזר במומחה המלווה אותך לאורך כל התהליך ומבצע עבורך את הבדיקות הראשוניות כדי למנוע עיכובים וכדי לקבל את הרישיון בדרך המהירה והבטוחה. ללקוח תפקיד חשוב בתהליך אישור התכניות. מרגע הגשת הבקשה לרישיון תדון הרשות בבקשה בתוך 21 יום ותמסור את החלטתה.

לא. אם חל שינוי בעסק או שהחלפתם בעלות, חלה חובת הגשת בקשה חדשה לרישיון עסק. צור עמנו קשר, ונעשה זאת עבורך בדרך המהירה ביותר וללא עיכובים.

כן. החוק נכנס לתוקף משנת 2015, הדבר אמור לקצר משמעותית את הליך הרישוי.

מז"ח – מונע זרימת מים חוזרת מהקו הראשי.

תקנות משרד הבריאות דורשות התקנה של מז"ח בכל עסקי המזון בכפוף ל"צו רישוי עסקים".

הסיבה שבגללה אתה נדרש להתקין מז"ח היא למנוע כניסה חוזרת של מזהמים למי השתייה.

1. בריאות

2. איכות הסביבה

3. בעלי חיים

4. שלום הציבור

5. בטיחות בעבודה

*והיה ובעסק קיים אחד מן הסעיפים הללו, הוא מחויב ברישיון עסק.

במסגרת חוק הרפורמה החדשה מפורסמים מפרטים המאחדים את כלל העסקים בקטגוריות שונות על פי חלוקה ברורה מאוד. כל מפרט מכיל כמה סוגים של עסקים במקצועות דומים.

חשוב להבין כי חוק הוא חוק, והוא בהחלט מעל לכל, ועל כן בעת נתינת תצהיר כוזב וגילוי על ידי הכבאות שהפרטים שנמסרו אינם נכונים, יש לכך כמה היבטים: 
א. ביטוח – אין לך כיסוי שריפות!
ב. תחילה של הליך לביטול הרישיון עסק ולעתים אף מתן של צו סגירה מנהלתי על ידי הרשות או הרשות המוניציפלית.

ייתכן שקיבלת זאת משום שפעלת ללא רישיון עסק בעסק טעון רישוי. כל מקרה לגופו, ועליך לפנות למשרדנו כדי שנוכל לסייע בהליך.

השאלה המרכזית: באיזה תנור מדובר? רוב התנורים נדרשים במנדף (על פי החוק היבש, כל תנורי הפיצה ובבתי מאפה מחויבים במנדף). במקרה של סלמנדרה (תנור אובן קטן), לא נדרשת התקנת מנדף.

ראשית, הגוף שמטפל בזה הוא המפקח על התעבורה.
כתובת: רח' בנק ישראל 5 קומת כניסה חדר 200 בנין ג'נרי A ירושלים - בנוגע לשעות קבלה יש להתעדכן באתר משרד התחבורה.
כמו כן, יש לצרף מס' מסמכים בניהם טופס 1 - לרשימה המלאה ניתן להיכנס למשרד התחבורה.

לפרטים נוספים אודות הוצאת רישיון עסק לתחנת מוניות

לצערנו 20 מ"ר קטן מידי עבור רישיון עסק לפיצרייה.

על פי תקנות משרד הבריאות שטח העסק לפיצרייה צריך להיות מינימום של 39 מ"ר - ראי תקנות בתי אוכל

אך אם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן להקים פיצרייה בפחות מהשטח הנ"ל סדר גודל של כ-32 מ"ר תלוי במיקום, יתרון לבעלי כניסת ספקים ושירותים חיצוניים. על כל מקרה ניתן ליצור מולנו קשר טלפוני לייעוץ טלפוני ראשוני חינם.

כך זה מוגדר בחוק "משחקים באמצעות מכונות המופעלות באופן מכני או חשמלי או בדרך אחרת וכן משחקי ביליארד, קלפים, קוביות וכיוצא באלה" אכן קצת קשה להבין על מה בדויוק מדובר בדיוק! לבין ומה ההבדל בין "משחקים" ל"מתקני שעשועים" הטעונים רישוי לפי פריט 7.10א לצו.

התשובה היא כן, שולחן בילארד מוגדר לפי צו רישו עסקים פריט 7.6 "משחקים"

ועל כן העסק טעון רישוי עסק לפי שני פריטים - רישיון עסק לפיצוצייה ולשולחן סנוקר.

ראשית, משאלתך לא ברור האם העסק טעון רישוי או שלא?!

יש לברר האם העסק אותו אתה רוצה לפתוח טעון רישוי עסק -
1. במידה וכן, טעון יש להתחיל הליך רישוי..
2. במידה ולא, לעסקים שאינם טעוני רישוי נושא האכיפה מצד הרשויות די מצומצם, ועל כן, זה עניין של מע"מ ומס הכנסה.

ההצעה שלך להוציא קבלות "פשוטות" מתאימות לעוסק פטור, ועל כאן ממליצים לך לגשת ולדווח בביטוח לאומי ובמס הכנסה כי אתה עצמאי, תחילה כעוסק פטור ומשם ככל שתצמח תעבור להיות עוסק מורשה. 

התשובה פשוטה, במידה ומדובר על שני בעלי עסקים שונים - נדרש שני בקשות לרישיון עסק נפרדות!
במידה והבעלים הוא אדם אחד / שותפים / חברה - ניתן לצרף את שני העסקים תחת בקשה לרישיון עסק למוסך אחת.

ראשית קיים הבדל משמעותי בין השניים, אישור משרד הבריאות להיתר בנייה מבקש תכנון סכמטי (פשוט) להיתכנות של מטבח למסעדה, אין הדבר מחייב אלה תנאי / דרישה להיתר בנייה, ואילו בקשה לרישיון עסק מתוקף חוק רישוי עסקים מחייב את בעל העסק להגיש בקשה לרישיון עסק + פרשה טכנית - חשוב להבהיר כי הבקשה לרישיון ניתנת לבעל העסק והאישור להיתר ניתן למתחם.

כאשר רוצים לפתוח מסעדה זה יתרון כאשר למקום יש אישור מקדמי מתוקף היתר בנייה להיתכנות של פתיחת מסעדה, נושא תכנון האינסטלציה נלקח בחשבון עוד בשלב ההיתר למפריד שומנים ומז"ח.

 

בתקנות אין פירוט לגודל מינימלי לבר / פאב לצורך רישיון עסק, אך כאשר ואין מדובר על עסק שמגיש מזון זה יכול להיות בגודל מינימום של כ-25 מ"ר, בשטח צריך להיות מחסן + שירותים, בר הגשה, הגודל הוא נגזרת של מספר האנשים היושבים במקום.

כיום בישראל אין רישיו עסק למעל מ-70% אחוז מהעסקים שפועלים והם טעוני רישוי עסקים, חלקם הגדול בתהליך רישוי ואילו החלק האחר "מושך" מסיבות בירוקרטיות שלא מתאפשר לו ליישם חלק מהדרישות ו/או שהווא לא צפה זאת, ככל הגישה הזו לבוא ולומר "כאשר לו (העסק ממול) יהיה רישיון עסק גם לי יהיה" לא נכונה, כי אתה בעל העסק ועלייך חלה החובה לעבור את תהליך רישוי עסק.

לסיכום, מומלץ לך לטפל ברישיון עסק שלך, ולא לחפש תירוצים מדוע לא' ו-ב' אין רישיון, אינך יודע מה מצבם המשפטי, ייתכן מאוד וחלק מהעסקים באזור בתהליך רישוי ואילו חלקם בתהליך משפטי ואף צווי סגירה. 

ראשית, מכון עיסוי לגוף / עיסוי כפות רגליים וכו'.. אינו טעון רישוי עסק.

בסוף שנת 2013, ירד הפריט רישוי 1.4 ה' מצו רישוי עסקים, ועל כן, העסק אינו טעון רישוי.

כל עסק המתעסק במזון מחוייב באישור משרד הבריאות, זה נכון שסוג כזה של מאפייה אינה דורשת רישיון יצרן מכיוון שאין התעסקות עם חומרי גלם, הבצקים והמאפים מסופקים קפואים מהספק ונדרש רק אפייה. אך עדיין יש לתכנן את המטבח בהתאם לתקנות של בתי אוכל.

ראשית בהצלחה! לעסק שמוכר ציוד לחיות (רק ציוד: צעצועים, חגורות, אבזמים וכו'..) לא נדרש רישיון עסק, במידה ותשלבי חטיפי מזון, עצמות, אז כן יידרש ממתך על פי חוק רישיון עסק לחנות חיות.

בנוגע לייבוא - במידה ואת מאחסנת את המוצרים בשטח העסק, ובעסק שטח המחסן מעל 50 מ"ר, כן יידרש ממך להוציא רישיון עסק למחסן שמעל 50 מ"ר לפי פריט רישוי 6.1 שבצו רישוי עסקים.

נתחיל מהקל לקשה, חנות למוצרי חשמל ששטח המכירה שלה קטן מ-800 מ"ר אינה טעונה רישוי עסקים. למכור מכונות קפה בחנות למוצרי חשמל זו לא בעיה, נכנס תחת אותה הקטגוריה. בנוגע לפולי קפה קפה עצמם - נשאלת השאלה האם מכירתם בעסק טעון רישוי? ולתשובה יש כמה היבטים:

א. האם פולי הקפה נמכרים בתפזורת ונשקל? אז הרי שהפריט רישוי שלו זה כמו של חנות תבלינים ופיצוחים - יש התעסקות עם מזון*.
ב. האם פולי הקפה נמכרים בשקיות וואקום סגורות - הרי שמדובר על מוצר נלווה למכונות בדומה לקפסולות וזו לא הפעילות העיקרית ניתן להניח כי העסק אינו טעון רישוי.
ג. בנוסף, האם נדרש תהליך קלייה כלשהוא? אז כמובן שזה טעון רישוי. ואף רישיון יצרן.

*מזון - יבוא של פולי קפה נכנס תחת ההנחיות של יבוא מזון - ועל כן ההתייחסות שייכת למזון. 

קורס ללימודי משחק, אינו עסק טעון רישוי. ועל כן לא חלה עליו החובה לרישיון עסק.

חנויות צעצועים אינן טעוני רישוי עסק. ובכלל אין סיבה להתקין מז"ח לחנות צעצועים.

*מז"ח= מונע זרימת מים חוזר

כל עסק שמוכר מזון מכל סוג שהוא נדרש ברישיון עסק, הפריט הפשוט שעליו מומלץ להוציא רישיון עסק הוא "קיוסק" 4.7 א'
חשוב להבהיר, כי מוצר מזון סגור אשר נמכר בעסק, חלות עליו התקנות של "תנאי אחסון לעסקי המזון" ומכאן שחלה החובה לרישיון עסק.

הנתון משתנה על פי שטח המכירה בעסק, לצורך העניין במידה ושטח המכירה הוא עד 100 מ"ר נדרש בתא אחד. בנוגע לנגישות (תא לבעלי מוגבלות) יש להתייעץ טלפונית מול יועץ נגישות, כמו כן, קיימים מס' פרמטרים ובניהם גיל המבנה, גישה לעסק, מבנה חדש וכו'.. 

ראשית זה נכון שמעדנייה יושב תחת פריט רישוי של "מרכול"' אבל יש לעשות את האבחנה של סוג המעדנייה - עם חימום מזון מבושל 4.7 ד' או ללא טיפול במזון - שקילה ואריזה נקניקים גבינות וסלטים במשקל - 4.7 ב'
לסוג המעדנייה השפעה ישירה על גודל המחסן...

שטח המחסן למעדנייה צריך להיות בין 10-20% משטח המכירה - בפריט רישוי 4.7 ב'

שטח המחסן למעדנייה צריך להיות כ-30% משטח המכירה - בפריט רישוי 4.7 ד'

יש לתכנן היטב את המעבר והגישה למחסן ועל כן מומלץ להתייעץ עם אדריכל רישוי.

ראשית העסק אינו טעון רישוי עסק, מכיוון שמדובר על קורס בישול (לימודי), הפעלת סדנא בבית יכולה להוות בעיה כלשהיא, תלוי בהיקף של זה ובתדירות, אך האכיפה יחסית נמוכה במקרה המדובר כל עוד אין תלונות מצד הסביבה (שכנים), אז הדבר אינו גורם מטרד.

באופן תאורתי הפעלת פעילות עסקית בשטח מגורים מהווה הפרה של חוק תכנון ובנייה, ועל כן נדרש לבצע שינוי שימוש - שימוש חורג לחלק בו הפעילות מתרחשת.

לא, העסק המתואר אינו טעון רישוי עסקים.
*כל עוד אין הגשה והכנה / מכירה של מזון.

אך עם זאת, במבנה שאינו תואם את העיסוק המבוקש לו (מגורים) על סמך היתר הבנייה או התב"ע החלה על האזור. חייב בהיתר שימוש חורג ע"פ חוק התכנון והבנייה.

לא ממליץ לעשות את זה. 
זה אפשרי, אך ההוצאות לשינויים בתוך הבית / הוצאות עבור היתרי בנייה הכוללים בקשה לשימוש חורג (ממגורים למסחר) העלויות גבוהות במיוחד.

וגם לאחר ששקלת בכל זאת להתקדם, אין ערובה להצלחה.

על מנת למכור אוכל עם רישיון יצרן יש לאתר נכס (נדל"ן מסחרי) שמתאים למסחר ולפתוח עסק של מזון, בהצלחה!

פעילות כגון: סדנאות בישול, בתי ספר אשר מציעים קורס ללימודי בישול, אקדמייה לבישול וכו.. אינם טעונים רישיון עסק על פי הצו וחוק רישוי עסקים, בתנאי שלא מתבצעת במקום מכירה או שיווק של מוצרי מזון משלימים לסוגיהם.

גם אם מדובר בסדנאות בישול זוגיות / משפחתיות, מספר המשתתפים בסדנא אינו משנה דבר.

*מתייחס לחוק רישוי עסקים ואינו נוגע להשלכות בדבר חוקיות על בסיס חוק תכנון ובנייה ושאר הגופים.

לא, אך כל עסק הטעון רישוי המופיע בצו רישוי עסקים מחויב בנגישות לעסק.
ישנן רשויות שונות המקלות על ההליך לעסקים קטנים, אך רובן הגדול דורש נגישות השירות + נגישות מתו"ס.

בינואר 2017 יזמה רשות הכבאות וההצלה תיקון 31 לחוק רישוי עסקים. כל עסק המופיע בצו החדש בטבלה – עמודה 7 שקיים אצלו + יכול ונדרש להגיש תצהיר לכבאות חתום על ידי עורך דין כי הוא עומד בדרישות החוק לאחר שבדק מהן הדרישות באתר 102.
על בעל העסק לברר היטב אילו תקנות ודרישות חלות על העסק שלו, ומכאן האחריות חלה על בעל העסק בלבד.

*את התצהיר יש לחתום מול עורך דין המאשר כי חתמת והתחייבת בנוכחותו, כולל חתימתו על התצהיר.

לא. גני ילדים, פעוטון, צהרון וטיפול בכל הקשור לגיל הרך פטורים מרישיון עסק, אך אינם פטורים כלל מהוצאת אישור לשימוש חורג למבנה שבו העסק פועל. לפרטים נוספים והרחבה בנושא

לא. על פי החוק יש לקבל קודם כול רישיון עסק מהרשות, ורק לאחר האישור ניתן להפעיל את המקום. לכן חשוב לשקול להיעזר בשירותינו בתחילת התהליך.

*אך עם זאת, רוב המוחלט של בעלי העסקים פותחים את העסק ובמקביל מגישים בקשה לרישוי עסקים.

לא. כדי לטפל בכל נושא הרישוי יש צורך בחתימת עורך הבקשה, שלו זכות חתימה שניתנה לו מהגורמים המוסמכים לכך. על כן יש לעשות בדיקה מקדימה עם המעצב, העשוי להיות הנדסאי אדריכלות או אדריכל או מהנדס הרשום בפנקס כחוק!

כל עסק הרשום בצו רישוי עסקים התשנ"ה-1995 מחויב ברישיון עסק. בכל אופן, ניתן להגיע למחלקת רישוי עסקים ברשות שבה רשום העסק ולברר, או לחלופין להתייעץ עם מומחה שלנו שישמח לתת לך מענה ולרוב יחסוך לך זמן יקר.

מכירה של משקאות באמצעות מוכנה, אינה טעונה רישוי עסק.

כן דורשת ניהול ספרים ודיווח על הכנסות והוצאות.

התשובה היא כן.

ההגדרה המופיעה בתוספת לצו רישוי עסקים:

"בית מרקחת" – כהגדרתו בפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א-1981 (להלן – פקודת הרוקחים), למעט בית מרקחת הפועל בבית חולים או בקופת חולים;"

מה שאומר אם בית המרקחת פועל בחוץ, או בכל מבנה אחר, אז הוא כן נדרש ברישיון עסק לבית מרקחת.

לא, זה נוגד את הפעילות המותרת בבית - מגורים.

במקרים מסויימים ניתן להגיש בקשה לשימוש חורג, אבל זה לא נשמע שזה המקרה.

עלייך למצוא נכס - אתה מוזמן להיעזר במדריך הבא: איך לפתוח פיצרייה בישראל?

שאלות מצוינת, מאחר שההבדלים הם מהותיים! על בעל העסק להבין כי ההבדלים בין סוגי הרישיון הם לפי סוג העסק. כדי להקל ולהבהיר את התמונה, הבאנו כאן את פירוט ההבדלים כדי לסייע בהבחנה שבין סוגי הרישיונות שרשות הרישוי מנפיקה:

רישיון לצמיתות – רישיון שהוא בתוקף מיום הוצאתו ללא הגבלת זמן, כל עוד לא ביטלה אותו רשות הרישוי.

רישיון תקופתי – רישיון הניתן לתקופה מוגדרת מראש כפי שמופיע בצו רישוי עסקים, והוא לסוגי עסקים שבהם יתקיים הליך חידוש רישוי מחדש בתום תקופת תוקפו של הרישיון.

היתר זמני – היתר לעסוק בעסק טעון רישוי לתקופה שלא תעלה על שנה אחת, ובאישור מיוחד לחצי שנה נוספת, אך לא יותר מזה! היתר זמני ניתן לפני מתן רישיון עסק לעסקים שמילאו את כל דרישות גורמי האישור, אך מסיבות שונות מתעכבים מול גורם כלשהו. לדוגמה: עיכוב במתן רישיונות עסק לנגישות.

רישיון זמני – רישיון שניתן לעסק שהוא זמני, כגון קרקס, אירוע חד-פעמי, פסטיבל, בריזה. תוקף הרישיון הוא פחות משנה. הרשות המקומית רשאית לקבוע סיום תקופת הרישיון במועד מוקדם ואף לציין זאת ברישיון המונפק.

עסק ניתן להפעיל עד השעה 23:00 מעבר לשעה זו נדרש להנפיק היתר מיוחד, באזורים המיועדים לכך - ז"א לכל רשות יש חוקי עזר וע"פ אותו מדיניות שנקבעה על העסקים לפעול, בעירייה כמו תל אביב, היתר לילה אשר ניתן למי שנמצא בהליך מתקדם לריושי עסקים, ההיתר בתשלום ומאפשר לבעלי העסקים לפעול מעבר לשעה 24:00 בלילה, כמו כן, גם זה כפוף למידניות של כל רשות ורשות ומומולץ לבדוק היטב את המדיניות לפני שמחליטים להקים עסק לילי באזור מסויים.

לא כל מקום מתאים. יש לברר מול הרשויות באשר לייעוד המקום שבו אתה מעוניין להקים את העסק שלך. נוכל לבצע עבורך את הבדיקה המוקדמת ולחסוך לך כסף רב.

ניתן להוריד טופס עבור בדיקה מקדימה לנכס בקישור הבא

גובהו המינימלי של מחסן המיועד לבית אוכל הינו 250 ס"מ, כפוף לתקנות בתי אוכל

התשובה הוא לא.

עסק מסוג מרכול, למשל, המוכר אלכוהול שלא לצריכה במקום, לא יכול להגיש אלכוהול אלא עם הוא מבקש רישיון עסק גם לפי פריט 4.8 על כל הדרישות המשתמעות מכך.

חלק מהדרישות מחייבות שירותים בלעדיים לעסק, וכל התקנות "תנאי תברואה נאותים לבתי אוכל".

"החיים עוברים ומתקדמים קדימה, התעסקות עם העבר לא תשנה את העתיד"
ז'אן קלוד מקס