רישיון עסק מונפק על ידי הרשות המקומית, והוא משמש אישור לניהול העסק על פי כל הדרישות והתקנות הקבועות בחוק. לכל הערים בישראל יש תכניות בניין עיר. לפי תכניות אלו מגדירה הרשות המקומית את אזורי העיר השונים וקובעת אילו אזורים מיועדים לדיור, למסחר, לתעשייה וכדומה.

רישיון עסק מונפק על ידי הרשות המקומית, והוא משמש אישור לניהול העסק על פי כל הדרישות והתקנות הקבועות בחוק. לכל הערים בישראל יש תכניות בניין עיר. לפי תכניות אלו מגדירה הרשות המקומית את אזורי העיר השונים וקובעת אילו אזורים מיועדים לדיור, למסחר, לתעשייה וכדומה. מטרתה של מחלקת רישוי עסקים בכל עיר היא לשמש צינור מקשר בין בעלי העסקים לבין הגורמים המעורבים בתהליכי רישוי עסקים בעיר – גורמי התברואה, המשטרה, מכבי האש, ביוב והמחלקה לשמירה על איכות הסביבה.

רישוי עסקים אינו מחייב את כל בתי העסק. ישנם בתי עסק שאינם מצריכים רישיון עסק לשם הפעלתם כגון  חנויות לכלי בית, כלי כתיבה וצעצועים;  משרד רואה חשבון או עורך דין;  מרפאות שיניים.

תהליך הגשת בקשה לרישוי עסק..


תהליך רישוי עסקים אינו תהליך פשוט, והוא מצריך כאמור אישורים רבים. ייעוץ מקצועי עוזר לבעל העסק לדעת אם העסק שלו מחייב הוצאת רישיון. בנוסף, פנייה לייעוץ לצורך קבלת רישיון עסק מסייעת לבעל העסק לעבור את התהליך ביתר קלות, ללא תקלות ובזמן קצר יותר.

על פי הסטטיסטיקה של משרד הפנים, רוב העסקים החדשים הנפתחים כיום בארץ הם עסקים טעוני רישוי על פי צו רישוי העסקים 2013. כמה מהם אכן מטפלים בנושא רישוי העסק, מעטים, אך זה לא מונע מנוספים להצטרף למעגל הטעוני רישוי ללא רישיון עסק.

כל רשות מוניציפלית (עירייה, מועצה מקומית או מועצה אזורית) יודעת היטב על כל עסק חדש הנפתח – היכן ומתי. לא לכל רשות הכלים להתמודד עם עסקים אלו, הן במישור המשפטי והן בטיפול לצורך קידום העסק. יוצא מכאן אפוא כי ברשויות הגדולות אחוזים גבוהים יותר למתן רישיון עסק לעסקים לעומת המועצות הקטנות. מועצות אלו לעתים אינן מסוגלות להתמודד משום שאין הן מכירות את החוק היטב. על פי רוב אין הדברים תלויים ברשות המוניציפלית בלבד, אלא גם במכבי האש ואף במשטרה. לשני גופים אלו נודעת חשיבות מרובה באישור התכניות לרישיון, וללא חתימתם לא ניתן להתקדם בתהליך.

בתור משרד אדריכלים המתמחה ברישוי עסקים ומכיר היטב את כל הרשויות והמועצות, ידוע לנו על מועצות שמשך תהליך הטיפול לאישור תכנית של עסק מול משרד הבריאות ארך ארבעה חודשים. מדובר בבדיקת התכנית לאישור בלבד. מעבר לכך אין מגיעים לביקורות תכופות בבית העסק.

כיצד השפיעה הרפורמה החדשה על הערים?


בעקבות הרפורמה החדשה ברישוי עסקים ובחוק תכנון ובנייה, המצב שונה. משרד הפנים קיבל עליו את האחריות לרשויות החלשות בטיפול רישוי עסקים. המשרד חִייב אותן לעבור הכשרה ונערך לתת להן את הכלים ללמוד מהרשויות הגדולות כיצד יש לפעול ולטפל בעסקים טעוני רישוי. הדבר צריך להתבטא בחידוד חוקי עזר מקומיים וּבמתן הנחיות ברורות לעסקים הקטנים והגדולים. נוסף על כך ניתנה הנחייה חד משמעית לכלל הערים והיישובים בארץ לפעול ביד קשה כלפי בעלי עסקים סרבנים שאינם פועלים על פי החוק ואף להטיל עליהם קנסות כבדים.

הרפורמה החדשה, על פי נתונים של משרד הפנים, התיקון פונה ל-44,052 בעלי עסקים, חלק מהשינויים שנכנסו לתוקף, הוא פטור מהגשת תכניות לעסקים "פשוטים" בניהם: מספרות, מכוני שיזוף, פדיקור ומניקור ועוד..

אכיפה קשה מצד הרשות המקומית נועדה להגן על הציבור מפני בעיות תברואה וכן למנוע תופעות של מחלות ושל הרעלות מזון. נוסף על כך, נודעת לו חשיבות עליונה במאבק על הגנת הסביבה, הגנה ההולכת וצוברת תאוצה מפני התנהגות בלתי אחראית של אזרחים ושל מוסדות. אין מדובר רק בקטיף פרוע של פרחים נדירים, בציִד של חיות בר וּבשריפת יערות. הדברים שרירים וקיימים גם בכל הנוגע לבנייה לא חוקית הפוגעת באתרי נוף ייחודיים, למפעלי תעשייה שאינם מתחשבים בחי וּבצומח, לכריית מחצבות וּלסלילת כבישים בצורה בלתי מבוקרת. המפעלים הגדולים הם המזהמים העיקריים את הסביבה. הם פוגעים בציבור אט-אט אך באופן משמעותי, והמחוקק מצא לנכון ללחום בהם עד חורמה.

 

"אני נהנה ללכת לעבודה, אמר: האדם מולי, כאשר הבוס שלו מעביד אותו קשה אך כבר מההתחלה מתייחס אליו כמנהל צוות"
לא ידוע